Jak na blog

13. července 2013 v 17:00 | MAKY.OREL |  Návody
... aneb komplexní návod pro všechny blogové začátečníky a mírně pokročilé

Jakožto už letitý bloger mám spousty zkušeností s provozem na serveru, které jen čekají, až je vypustím do světa. Stále totiž existuje značná množina vás začátečníků, kdož hledáte pomoc s úkoly, které starší blogeři již provádějí rutině, tím spíš je mnohdy ani nevysvětlují. Jak tedy proniknout do blogového světa a všech jeho vymožeností, které si uživatelé vymysleli? Tady je váš průvodní sborník vším, na co jste se nejspíš měli chuť zeptat…
Jinak pro opravdu slabé uživatele je dole slovníček pojmů - nestydět se a přečíst, když nějakému sousloví ve článku neporozumíte.




Jak si vytvořit vlastní menu?

Pokud jste bloger začátečník a nelíbí se vám vzhled klasického menu vytvořeného v administraci blogu, možná se ptáte jak to celé udělat, abyste mohli mít menu úplně vlastní, bez nucených nadpisů a s nudným písmem. V poslední době vyšel blog.cz těmto kreativním uživatelům vstříc a nabídl jim položku v administraci blogu (v nastavení), které se říká volitelný menu box. Je to obdoba volitelného horního boxu a stejně i funguje.
Jak ji nastavit? Otevřete si administraci vašeho blogu, nahoře kliknete na položku "nastavení", pak vlevo na "položky menu" a objeví se vám dva sloupce. Ten vlevo ukazuje to co je/bude viditelné na vašem blogu, zatímco ten vpravo zase to co vidět není a z čeho si ještě můžete vybírat. Pokud chcete nějakou položku přesunout zprava do leva nebo zleva do prava stačí jí chytit myší a klikem a tahem přesunout do jiného sloupce. Pak nezapomeňte dole kliknout na uložit!


Jak s tím zacházet? Navolili jste si tedy volitelný menu box a uložili. V menu vám po pravé straně přibyde položka volitelný menu box, na tu když kliknete, otevře se vám okno stejné jako při psaní článku. Tam můžete psát text, vkládat obrázky… cokoli se vám zamane. Nezapomínejte ale na to, že nastavení volitelného menu boxu závisí od nastavení menu samotného. Takže pokud chcete měnit barvu písma, velikost boxu apod., tak vždy v nastavení pod položkou menu!


Co nedělat? Pamatujte si, že menu box není článek, vytváříte v něm menu, a proto vždy dbejte na přehlednost, případně střídmost. Do menu nepatří ujeté blikací glitter obrázky, i když jsou sebevíc uphé roztomilí. Vaše návštěvníky to v menu nezajímá - v menu hledají odkazy. Když už vkládáte nějaké obrázky (jako třeba i popisky), vždy je vkládejte tak velké, aby je prohlížeč nemusel na plochu menu ještě zmenšovat. Takže cokoli vkládáte, vložte tak velké, jak velké máte nastavené menu. Předejdete tím zbytečným problémům. Stejně tak ale dbejte i na členění textu - nebojte se používat odrážky, správně text zarovnávejte a snažte se (zvlášť pokud máte nastavený design, u kterého je velikost menu větší než prostor pro něj v designu vyhrazený), aby z menu ani písmenko nepřečuhovalo. Není to totiž vůbec estetické…


Jak menu rozklikat?

Takže právě jste si nastavili vlastní menu. Teď by to chtělo přidat nějaké odkazy na rubriky na vašem blogu. Nevíte jak? Tak jdeme na to. Je to prosté, jen to dá trochu práce, ale výsledek za to stojí. Nuže krok po kroku, levá pravá:
1. Otevřete si administraci, nastavení, položky menu
2. Do pravého sloupce přetáhněte klikem a tahem položku "Rubriky" a uložte
3. Přejděte na váš blog a zjistíte, že se vaše rubriky skutečně objevili pod volitelným menu boxem, klikněte tedy na rubriky první v našem případě "Info o blogu"
4. Teď se ve vašem internetovém prohlížeči podívejte nahoru do okna s URL adresou (v našem případě tam bude napsané asi tohle http://josifkuv.blog.cz/rubrika/info-o-blogu) - tuto adresu zkopírujete a…
5. V administraci blogu - nastavení - volitelný menu box si najdete text, který má na danou rubriku odkazovat, vyberete ho klikem a tahem přes něj a kliknete v horní liště na ikonku řetízku (vložit/upravit odkaz)
6. Do okna pro URL adresu vložíte vámi zkopírovanou URL a nastavíte si že odkaz se bude otevírat ve stejném okně, neboť váš navštěvník je stale na stejné stránce a není nutné mu dělat bordel v prohlížeči a otvírat mu nová okna
7. Uložíte a v nastavení - položky menu si opět převeďte "Rubriky" do boxu vpravo a uložte
8. Když se vrátíte na blog zbude už jen fungující odkaz vedoucí do správné rubriky, stačí tento krok zopakovat pro všechny vaše rubriky a odkazy a je hotovo, můžete takhle odkazovat úplně na jakoukoli část vašeho blogu


Problémy? Může se stát, že když převedete v položkách menu některé položky do viditelného sloupce tak se ani po uložení na blogu nezobrazí, ale to není vaše chyba nýbrž chyba blogu. Nepanikařte a zkoušejte to vícekrát. Nezapomeňte, že v nastavení - rubriky (pod modrým nadpisem blog) musí být u všech rubrik nastaveno, aby se vám na blogu zobrazovali, pokud chcete získat jejich URL adresu. Takže když se vám nějaká rubrika na blogu neobjeví i když je vytvořená zkontrolujte její nastavení. Pozor také když měníte jazyk blogu z češtiny na angličtinu - mění to URL adresy!!! Takže vám pak nebudou rozcestníky dělané v původním jazyce fungovat!!! Na to myslete.


Jak vytvořit rozcestníky?

Rozcestník je zajímavá věc, která pomáhá pročistit menu od přebytečných věcí a pokud je dobře vyrobená, tak je opravdu dobrým sluhou blogerovi, ale špatným pánem, když se to přežene. Dneska už máme ten luxus, že si můžeme vytvářet vnořené rubriky, ale kdo má rád klasické rozcestníky ve formě článků, kde si může hrát s písmem, obrázky a kdo ví čím vším, tak čte dál tenhle návod. Takže jak si takový rozcestník na blogu vytvořit? Opět jde jen o pochopení principu, budu hodně odkazovat na návod na rozklikání menu napsaný výše, takže ho pročtěte… Nu a krok za krokem, hurá do boje:
1. Vytvoříme si článek, který bude sloužit jako rozcestník, můžete si ho nazvat, jak chcete, dát do jakékoli rubriky - vůbec na tom nezáleží!
2. Článek zveřejníme a otevřeme si blog, pak otevřete celý článek klikem na nadpis…
3. Opět si zkopírujte URL adresu článku, stejně jako jste to dělali v předchozím návodu na rozklikání menu, a tento odkaz umístěte do volitelného menu boxu do textu
4. Tímto je rozcestník vložený do menu, teď to chce dát odkazy do rozcestníku samotného tudíž si opět v nastavení - položky menu - zviditelněte položku "Rubriky" přesunutím do levého sloupce a postupujte stejně jako v předchozím kroku…
5. Kopírujte URL adresy jednotlivých rubrik a vkládejte je do článku s rozcestníkem, úplně stejným způsobem jakým jsme to dělali doposud akorát, že odkaz nedáte do menu ale do článku - není to nic těžkého, opravdu J
Problémy? Stejné jako v předchozím bodě. Co vám můžu doporučit? Určitě někdy budete potřebovat rozcestníky upravovat, některé možná pravidelně, a z toho důvodu je dobré všechny rozcestníky umístit do nějaké buď speciální rubriky nebo je vydat v jeden den, aby se vám pak v administraci blogu mezi články dobře hledali. Když budete vědět, že jste rozcestníky vydali třeba 23. 4. 2010 budete je vždy hledat snadněji, než když bude každý zveřejněn v jiný den, měsíc, rok...


Co nedělat? Doporučuji v žádném případě nepraktikovat dvojité rozcestníky - tedy, že čtenář klikne v menu - dostanete se na rozcestník - klikne na odkaz a vletí do dalšího rozcestníku. Tím ho pěkně naštvete a hodně brzo se s vaším blogem rozloučí… Ani rozcestníky se stopadesáti odkazy na milion rubrik nejsou dobrá volba stejně jako rozcestníky, kde víc jak půlka odkazů nefunguje, protože jste zatím nenapsali do dané rubriky žádné články.
Udržujte v rozcestníku pořádek a přehlednost, nepoužívejte příliš odkazů (maximálně kolem 10-15 - a to jenom pokud je to třeba rozcestník s grafikou! Nejlépe je kolem 5 odkazů!!!), jednotlivé odkazy můžete oddělovat oddělovači (nebo čímkoli jiným… ale vkusným proboha!), můžete například jako odkazy použít i obrázky s nápisy (a to tak, že vložíte do rozcestníku obrázek a stejným způsobem jako to děláte s textem z něj uděláte odkaz)… Hlavně ale přehlednost a pořádek!


Galerie na blogu?

Na blog můžete nyní díky položkám v menu dát i galerii. Jak to ale udělat, abyste ji dostali do volitelného menu boxu? Opět budeme opakovat již naučené kroky a přidáme si otočku navíc. Nic složitého, stačí držet rytmus:
1. V administraci blogu - v galerii si vytvoříme podsložku, kterou budeme chtít mít v menu - nazveme jí nějakým skvělým názvem, já třeba Obrázky a nezapomeneme zaškrtnout, že je složka veřejná!
2. Do složky nahrajeme nějaké pitomosti, které tam chceme mít… já tam budu mít zajíce
3. Teď přejdeme v administraci do nastavení - položky menu - a přetáhneme položku "Galerie" do levého sloupce, aby se objevila na blogu - a uložíme
4. Galerie se skutečně objevila, jak se můžete přesvědčit, takže klepneme na naší složku "Obrázky", abychom jí otevřeli…
5. Stejně jako už milionkrát v předchozích návodech zkopírujeme URL adresu (nahoře v okýnku prohlížeče)…
6. Přejedeme do administrace blogu - nastavení - volitelný menu box a napíšeme si tam text odkazu třeba "Číhněte ZAJÍCE!", text vybereme a pomocí ikonky řetízku na horní liště (vložit/upravit odkaz) vložíme URL adresu galerie…
7. Uložíme, nezapomeneme opět v nastavení - položky menu - vrátit položku "Galerie" do pravého sloupce aby nebyla vidět a je to… Můžete zkontrolovat na blogu



Jak na celý článek/perex?

Takzvané perexy jsou skvělý způsob jak nemít na blogu zbytečný bordel. Asi víte, že když vydáte dlouhý článek tak musíte pak rolovat jako blázen po titulce než se dostanete k dalšímu článku. Proto vznikl perex známý jako "celý článek" (což je heslo které se zobrazí pod článkem při použití perexu). Jeho použití je snadné, je to rychlé a je to jen ku prospěchu. Takže:
1. Máme krásný článek jménem "Louro ipsol", ale příjde nám moc dlouhý a tak bychom ho rádi zkrátily aby nezabíral tolik místa…
2. V administraci blogu si najdeme náš článek "Louro ipsol", klikneme na něj a dáme "Upravit"
3. Najděte si nějaké místo ve článku, kde by bylo vhodné ho rozdělit, tam kleněte myší a poté klikněte v horní liště na ikonu černé čáry (vložit vodorovný oddělovač)
4. Čára se objeví ale na blogu už vidět nebude, uložte článek a jděte se podívat…
5. Článek se rozdělil, část z něho zmizela, ale přibyl odkaz "celý článek" a na ten když kliknete článek se rozevře… Hotovo!
Co nedělat? V žádném případě nerozdělujte články uprostřed věty nebo slova. Zásadně za odstavcem! Pokud jde o článek s obrázky, dejte perex pod první obrázek nebo pod maximálně třetí obrázek, to je tak nejlepší. U velkých obrázků perexujte zásadně hned pod ten první. Jinak pokud v článku použijete dva perexy a více, tak se vzájemně vyruší jejich efekt!



Text vedle obrázku?

Je to jeden z úžasných způsobů jak udělat z nudného blogu skvělou stránku! Budete vypadat jako tričko Adidas - sice úplně obyčejné ale má tři pruhy! Chápete ne? Takže jak psát text přímo vedle ilustračního obrázku? Jednoduše a prozradím i pár vychytávek…
1. Potřebujeme ilustrační obrázek (já mám zajíce) - ten by měl být tak velký/malý aby se vedle něj vešel text a aby byla šíře textu větší než šíře obrázku (to je kvůli estetice), proto jsou velice vhodné třeba avatary (obrázek 100x100 pixelů) nebo dlouhé úzké nudličky, které z obrázků vyřežete
2. Takový nějaký obrázek si nahrajete do galerie a teď už jdeme na to...
3. Otevřete si nový článek v administraci blogu, klikněte na ikonu obrázku v horní liště, objeví se okno, u první položky je vpravo zase obrázek (procházet), kliknete a vyberete si v galerii váš obrázek (v mém případě zajíc 1)…
4. Nevkládejte ho zatím! Rozbalte si položku "Zarovnání" a dejte buď vpravo nebo vlevo, a my začneme vlevo… teď můžete obrázek vložit
5. Fajn, teď pokud se vám nedaří nakliknout si k psaní textu, tak klikněte myší na obrázek, ten se vybarví modře, pak šipka vpravo na klávesnici a mezerník


6. Teď už můžete psát cokoli se vám zamane přímo vedle obrázku, uložte a podívejte se na blogu na tu nádheru.
V čem je problém? Text se sice píše vedle obrázku, ale nedá se odrazit, takže je na něj nalepený. Jestli vám to vadí stejně jako mně, pak existuje jednoduchá rada jak tohle spravit. Buď zkusíte verzi blogu cézet, která je celá podrobně popsaná TADY (ale má tu nevýhodu, že se obrázek odsadí po obou stranách tedy nahoře-dole nebo vlevo-vpravo) nebo to chce umět zacházet v nějakém jednoduchém grafickém programu (třeba zrovna v tom, kde jste vyráběli daný avatar nebo ořezávali obrázek - stačí ten nejjednoduší program - ehm kromě malování) a vytvořit si vše růčo. Nuže:
1. vyrobíte si nebo stáhnete nějaký obrázek a vložíte do vašeho programu (já budu používat gimp 2, místo svého photoshopu, aby to ti, kdož nemají licenci, pobrali oč jde - gimp 2 je totiž plně zdarma)
2. Otevřete si obrázek (v mém případě zajíce) - horní lišta - Soubor (File) - Otevřít (Open) - vyberete a potvrdíte, teď vyberete otevřený obrázek výběrovým nástrojem (to nejspíš gimp udělá sám už při otevření), zmáčknete klávesovou zkratku CTRL+C (kopírovat)…
3. Dáte na horní liště Soubor (File) - Nový (Create new image) - objeví se okno s údaji o velikosti, které by měli přesně odpovídat vašemu obrázku - u Šířky (Width) přidáte 10 pixelů (takže já to přepíšu ze 70 na 80), rozklepnete položku Další možnosti (Advanced options) - a vyberete si že chcete Vyplnit (Fill with) průhledným pozadím (Transparency) - teď to povrdíte
4. Vypadne vám nový soubor, zmáčknete klávesovou zkratku CTRL+V (vložit) a pomocí vyznačeného nástroje na nástrojové liště (nebo poklepnutím na něj a pak pomocí šipek) posunete obrázek k levému nebo pravému kraji podle toho, kde bude text (pokud bude text vpravo od obrázku bude mezera vpravo)
5. Hotovo - soubor uložte ve formátu PNG, všechny okna, která vyskočí jednoduše potvrďte a výsledný obrázek nahrajte na blog a vložte do článku… Výsledek je níže - lepší ne?


Problémy? Jak jsem zjistila, tak je poněkud obtížnější zarovnávat obrázky do prava než do leva. Ale věřte, že střídání stran vypadá velice dobře a za námahu to stojí. Chce to jenom obrázek párkrát po vložení posunout, pohnout s textem - zkrátka šoupat dokud se to nevyladí, protože je to pro blogera nezvyk pracovat "na druhé straně".



Jak se zbavit barvy písma/textu?

Asi jste se už určitě setkali, že nově, pokud kopírujete článek nebo obrázek z jiné stránky, kopírujete zároveň i jeho barvu a styl. Zmáčknete ctrl+c, ctrl+v, pak článek vydáte a písmo je zelené místo vašeho šedého. Ne, že bych chtěla podporovat kopírování článků z wikipedie atp., ale občas každý potřebujeme nějaký terminus technikus nebo úryvek třeba z knihy, ale nechceme ho zdlouhavě přepisovat, a tak kopírujeme z netu. Takže jak se rychle a velice snadno zbavit nežádoucích barev a velikostí?
Pokud text zkopírujete do textového editoru blogu a všimnete si, že je jiný, než text v něm psaný, tak ho celý vymažte, aby v HTML kodu nezůstali informace o jeho stylu a ty se později nepřenesly na písmo nově kopírované. Pak text z webu opět zkopírujte, ale vložte do programu, jaký na počítači má každý, kdo má Windows - jmenuje se Poznámkový blok (start - všechny programy - příslušenství). Poté, co do něj text vložíte, ho odtamtud zkopírujte a konečně vložte na blog.
Poznámkový blok je tak jednoduchý program, že nezná barvy ani styly písma, a tak je vlastně vložením do něj vyrušíte. Tím pádem, když pak text kopírujete z něho zpět na blog, už neobsahuje nic, co nechcete. Jinak bych měla zmínit také jednu věc pro ty líné - neznám nic odpornějšího a problematičtějšího než obarvené písmo na blogu. Stačí změnit layout blogu a obarvené písmo se rázem může stát nečitelným, neboť změna barvy písma v nastavení stránky na něj nepůsobí. Opravdu to v článcích tedy nedělejte!


Vkládání videí - youtube pouze jako lišta?

Asi jste už na nějakém blogu narazili na to, že vkládá videa z youtube ve formátu, jaký není obvyklý. Nebo se alespoň zdá, že v administraci to při psaní článku jinak nejde. Jde ale chce to mít fištrona a to nevím, co to je, ale bude se vám to v životě hodit. Ale i bez fištrona pořád máte mě - takže:
1. Najděte uphá mrtě Khůůůl videjko na youtube, který musí všichni vidět a zkopírujte nahoře v prohlížeči jeho URL adresu
2. Teď si otevřete nový článek a pomocí ikony kruhu s písmenem f video vložte na blog - stačí vložit URL adresu do připraveného okna a vložit
3. A teď ta tajemná část - klepněte na ikonu s nápisem HTML v horní liště a najděte HTML kod pro své video (bude tam URL adresa z youtube - však to už najdete…)
4. Na konci kodu jsou dvě čísla pro výšku a šířku (hlavně to nepopleťte), která zadávají velikost videa v pixelech - jednoduše je přepište a dejte dole aktualizovat
5. A je to - uložte, zveřejněte článek…
… a zkontrolujte, jestli jste video nastavili dobře a jestli náhodou není tak malé, že vám ho youtube nechce přehrát. Jediný další problém, který může nastat je když máte v jednom článku 3 a více videí - videa se začnou mezi sebou různě prohazovat, skákat, mizet, objevovat se apod. Proto s tím počítejte, pokud rádi píšete hudební recenze.



Ikonky vedou a nejen v komentářích!

Na blogu jsou ikonky velice aktuální téma a jsou velice užitečné ve všech směrech. Řekněme si tedy pár důležitých faktů o ikonkách - jak s nimi pracovat, jak tvořit, jak rozklikat, jak je nacpat do komentářů a co nezanedbat, aby měl váš blog šmrnc.
První a hlavní je ikonka blogu - blog si vybral standartní velikost ikonek 100x35 pixelů. V té je sice ne úplně nutné, ale velice dobré ikonky vyrábět, neboť jednak budou pasovat do propagace blogu a také pokud je budete vyměňovat, nebudete muset řešit, že máte ikonku 4x větší než ten, kdo s vámi mění. Regulerní velikosti ikonek nejsou omezení, ale skvělá věc při jejich případné výměně! Můžete tedy s šířkou 100 a výškou 35 pixelů trochu hýbat a měnit tvar ikonky i do jiného než jen obdelníku, ale vždy se velikosti přibližně držte, a pokud to budeme dělat všichni, jen dobře pro nás! Větší ikonka neznamená větší návštěvnost - vymakanější a zajímavější ikonka znamená větší návštěvnost!
A když už ikonku mám, jak ji rozklikat? Jednoduše! Vložíte jí do menu nebo kamkoli jinam, kliknete na ni a v textovém editoru blogu nahoře v liště najdete ikonku vložit/upravit odkaz (obrázek řetízku) - klepněte a vložte do políčka URL adresy adresu vašeho blogu - voala, hotovo!
Pak tu máme ikonky komentářů - jednak vaší, jednak nepřihlášeného uživatele. Mít svou fajnovou ikonku, co vás reprezentuje, je víc než dobrý nápad. Můžete se na ní úžasně vyřádit, i když je jen 32x32 pixelů velká a je tedy dobré ji v této velikosti i vyrábět, abyste hned věděli, zda daný motiv bude vůbec vidět. A kam svou ikonku komentářů vložit? Nastavení - uživatel: profil - avatar - vložit váš obrázek...

x x x x x x x

A když už jsme u té velikosti - ikonky, které nahráváte do komentářů, ořežte nebo stáhněte vždy tak, aby buď přesně odpovídaly velikosti 32x32 pixelů, nebo aby měly alespoň čtvercový formát. Proč? Pokud to bude ikona tvaru "ležatý" obdelník a někdo bude mít na blogu nastavené nějaké přesně udělané pozadí pro komentáře, pak bude váš komentář odskočený nahoru. Tím pádem buď bude první řádka vašeho komentáře díky pozadí ve formě nějaké lišty úplně nečitelná, nebo to alespoň bude dostatečně neestetické (viz. ukázka - texty decentně máznuty).


A jak si na blogu zařídím vlastní jednotnou ikonku do komentářů pro nepřihlášené uživatele? Po tom, co krátce zmíním, jak úžasné jsou ikonku ve tvaru otazníků apod. tak vám řeknu že… Nastavení - Blog: Obecné - a úplně dole je Nastavení komentářů (na blogu), zatrhnete Zobrazovat avatary u komentářů a přidáte váš vlastní malý obrázek. Hotovo!


Jak se zbavit otravných hovadin?

Určitě jste při založení blogu v poslední době bojovali s tím, že po odhlášení na vás vyskočila Krásná a nebo se vám dole na blogu zobrazuje ikona ICQ. Jestli vás to štve, je tu jednoduché řešení jak se toho zbavit. Nastavení - Blog: Obecné - hned nahoře Přesměrovat na Krásná.cz po odhlášení, klikněte, ať zmizí fajfka, a uložte. S ICQ to máte ještě jasnější - Nastavení - Blog: ICQ - vyfajfkovat, uložit.


Jak přednastavit článek?

Kupodivu i na tak snadnou věc se mě už někdo ptal. A proč ne. Pokud je to skutečně něco, co je dobré vysvětlovat, pak vám to vysvětlím. A naneštěstí to skutečně není nic těžkého... Stačí si v administraci blogu otevřít článek, který chcete zveřejnit. Nahoře pod nadpisem článku navolte publikovat. Pak už si jen vyberte den a hodinu, kdy má článek vyjít - jedno jestli to bude za týden nebo měsíc, jak se vám to hodí. No a je to - opravdu to není nic těžšího...



Jak založit statistiky na blogu?

To je opět maličkost - stačí vám k tomu otevřít si nastavení blogu a najít kartu statistiky (pod položkou blog). Pak si stačí vybrat, jaké počítadlo byste rádi. Většina lidí dává přednost toplistu, ale kdo říká, že taky musíte? Máte na výběr a můžete to využít… Až se do statistik na nějaké stránce registrujete, je nezbytné vložit zpět na blog - opět karta statistiky - měřící kod, který se vygeneruje speciálně pro váš blog. A tomuto číslu se alespoň na tomistu říká ID kod - jakmile na vás vyletí někde něco o tom, že váš ID kod je a teď čísla… tak to je ono, stačí zkopírovat (pouze čísla!!!) a vložit do kolonky v nastavená blogu. Pak si rozklepněte pod oknem, zda chcete mít statistiky zobrazeny na blogu a kde.
A pokud chcete mít opravdu statistiky se vším všudy, kde pak budete moc rejdit a zjišťovat, jaké mají vaši návštěvníci prohlížeče, rozlišení obrazovky, odkud k vám přišli a jaká klíčová slova zadávají do vyhledávačů, pak doporučuji založit si statistiky na googlu - google analytics. Ale na to už vám dá velice pěkný návod Blog sám zde: http://blog.blog.cz/0811/jak-svuj-blog-zaregistrovat-u-google-analytics


Na co nezapomenout?

Nastavení - Blog: Obecné a jsou tu tři důležité věci, které se velice hodí. První je přednastavený podpis, abyste se nemuseli pořád podepisovat pod každý článek. Stačí políčko vyplnit a podpis se bude vyplňovat automaticky. Hned pod tím je Povolit automatické ukládání, které si určitě zafajfkujte, neboť už tak neztratíte celý rozepsaný článek, když vám spadne internet. A poslední je Nastavení komentářů (v administraci), kde když zatrhnete Zobrazovat poslední komentáře, budete se přímo v administraci moci vždy rychle podívat, kdo vám zrovna napsal něco nového, aniž byste museli prolézat blog.


Angličtina na blogu?

Aneb proč je dobré umět anglicky dřív, než založím blog. Je to jednoduché - spousta lidí se učí anglicky, tím pádem si v krámě řeknou o mlíko a máslo a stručně vás v cizím jazyce pozdraví. Ovšem občas dojde na to, že některá slovíčka chybí. Takže jak bychom, a řekněme si to ve zkratce, měli zacházet s jazykem anglickým, aniž bychom vypadali jako paka?
1. Nejdříve se přesvědčit, pak psát - než něco napíšete anglicky, vždycky radši vytáhněte slovník nebo google či seznam a nechte si dané slovo přeložit (slovo, ne větu!). Tím zamezíte překlepům z nevědomosti a neuděláte ze slova A slovo B tím, že změníte jedno "nepodstatné písmenko".
2. Gramatika je důležitá! - i gramatiku je nutné na blogu dodržovat. Tuhle jsem narazila na blog s názvem i-live-in-a-dreams. Chyba? Člen "a" se dává k podstatným jménům určitým, ale pouze v jednotném čísle. Opravdu chcete, aby si už z názvu blogu lidé mohli zjistit, že anglicky neumíte? Věřím, že určitě ne, a proto věnujte čas jak vymýšlení tak kontrole názvu!
3. Nepřekládat tweety a rozhovory googlem! - Nikdy, opakuji, nikdy nepoužívejte google překladač na věci delší než dvě slova. Pokud to přesto uděláte, vznikne vám za A kravina s dismagorickým slovosledem, za B bude určitě alespoň jedno slovo mít úplně jiný význam než v původní verzi (viz. historka ze školy, kdy se primáni snažili překládat referát o Janu Husovi - opravdu se v angličtině nemenuje John Goose! (tedy Jan Husa…)). Takže vždy raději jděte a použijte slovník (třeba i ten na seznamu), protože to, co vytvoří google za vás, bude tak nepochopitelné, že to ani nemělo cenu namáhat se s překladem.
4. Angličtina vs. čeština - Všechny blogy jsou české (popř. slovenské), ale mají anglické popisky. To se dá ještě přežít plně bez úhony, co je ale nepochopitelné, když na svém blogu kombinujete anglické a české popisky dohromady. Vzniká podivný chaos, který jen ukazuje, kolik slovíček vy sami anglicky neumíte, protože nejste schopní je přeložit a tak je píšete v češtině, zatímco ten zbytek anglicky. Když píšete blog, prostě si pro jednotlivé položky vyberte jazyk. Co bude česky, co bude zase komplet anglicky - ale nemixujte to do jedné věty.

5. Slovníček - aneb základní anglická slovíčka a fráze používané na blogu, které je dobré znát:
  • Affiliates - zkratka AFFS - česky přidružená osoba, pobočka nebo organizace - význam na blogu je takový, že affs/affiliates je nahrazení českého spojení spřátelené blogy, které se většinou musí pravidelně obcházet a psát si komentáře na základě čehož si dělají reklamu v menu
  • Picture of the month - zkratka POTM - česky obrázek měsíce - význam na blogu je takový, že aby se čtenáři blogů o celebritách a jiných hromadně kopírovaných věcech nenudili, můžou hlasovat o obrázku na nový měsíc, který bude vystavený v menu. Má zkrátka vystihovat jejich oblíbence tak, jak jim se nejvíc líbí. Obvykle se vybírá z více nově vyšlých fotek asi kolem 5. Obecně se obrázek měsíce může nahrazovat třeba i písní měsíce nebo videem či animací měsíce - pak se mění první písmenko zkratky podle slova.
  • Hot or Not - zkratka obvykle není - česky volně přeloženo sexy nebo ne - význam na blogu je takový, že se dá nějaká fotka oblíbené celebrity a návštěvníci hlasují, zda je na dané fotce vypadá dobře či nikoli. Fotka je obvykle opět zároveň vystavená v menu.
  • Family site - česky sesterský blog - myslím, že na blogu je to jeden z těch mylně vykládaných výrazů. Někdo to bere tak, že family site je jednoduše podřazené slovo pod affiliates, ale to je podle mého názoru chyba. Už slovo family jasně říká, že to nebude jen tak nějaký blog, který jste si někde nabrnkli, s jeho autorem se neznáte v realitě a jen si vyměňujete pochvalné komentáře. Family site je označení pro vaše další blogy o něčem jiném, popřípadě ho můžete využít pro blogy velice ale opravdu velice blízkých osob, které znáte z reality (třeba sestry blog, matky blog… i to se může stát… nebo blog nejlepší kamarádky) - ale i pro ně je lepší mít nějaké úplně jiné zvláštní označení. Každopádně si vždy pamatujte, že family site je víc než affs.
  • Wanna be?/ Wanna be affiliates? - česky chceš být aff? - význam je v překladu, ale myslím, že je dobré si o téhle větě něco říct. Ačkoli se velice často používá, nevím, zda blogeři dost dobře vědí, kde se vzalo ono wanna. Wanna je v angličtině hovorový výraz pro want, tedy wanna be (chceš být) vlastně znamená v běžné spisovné angličtině want to be (chtěl bys být). Wanna je tedy výraz expresivnější a také se říká, že intenzivnější (tedy, že si něco přejete víc, než kdybyste řekli jen I want).
  • Site info - česky informace o webu/stránce - je to jeden z nejoblíbenějších popisků do menu. A co tento popisek obvykle zahrnuje za podkategorie (tedy co pod něj napsat)? Admin/admins - tedy kdo je autor blogu, opened - kdy blog vznikl, about - o čem blog je, design/layout by - od koho máte vzhled blogu, popřípadě také hosting - server na kterém se stránka nachází (to je v případě blogu položka sice úplně nesmyslná, ale někteří lidé, co neví, co pod site info psát, to dodávají), contact - kontakt na vás jak jinak… Vymyslet se tam dá ale leccos, jde jen o to, co vy sami tam chcete, a pak také v jakém jazyku to napíšete.
  • Disclaimer - česky je to delší a znamená zřeknutí se odpovědnosti - význam na blogu je opět vykládán u noha lidí mylně. Disclaimer není to samé, co upozornění nebo výstraha (warning). Vkládá se pod něj text, ve kterém uvádíte něco jako že materiály na vašem blogu nejsou vaše a jsou stažené z netu a že nejste ve spojení s příbuznými dané celebrity, o které píšete, ale že jste prostě jen bloger, co informace přejímá odjinud. Tudíž nenesete odpovědnost za jejich správnost. Tak tohle znamená disclaimer.
  • Warning - česky výstraha - to už je konečně to, co někteří blogeři zaměňují za disclaimer. Tam se píše text ve stylu - na blogu se nachází autorská tvorba a za její kradení vám utrhnu hlavu, protože porušujete autorský zákon. Takže už si disclaimer a warning nepleťte! Znamená to úplně něco jiného!
  • Link me - volně přeloženo odkaž na mě - je to velice dobrá náhrada klasického popisku icon/icons tedy ikonka blogu. Význam je stejný, ale zní to líp. Určitě doporučuji využít!
  • Navigation - česky navigace/menu - je to v případě blogu to samé, co menu nebo popisek rubriky. Je to jenom delší slovo a tím pádem někdy nepraktické.


---------------------------------------------------------------------------------------------
SLOVNÍČEK POJMŮ NA ZÁVĚR:
Administrace blogu - když se přihlásíte na svůj blog vypadne vám stránka, kde můžete spravovat a psát své články, měnit nastavení apod., tomu se říká administrace, neboť vy jste administrátor (nebo jen admin) blogu a jako takový máte pod svým heslem přístup k administraci, kde blog spravujete a vedete
HTML kod - tzv. HyperText Markup Language, jeden z jazyků používaných pro tvorbu webu
Statistiky - počítadlo aneb kolik lidí vám na blog přišlo v daném období, a pokud máte dobré statistiky tak i mnoho dalšího
Textový editor blogu - to je to, kam píšete nový článek (ale taky rozhraní volitelného horního a dolního boxu a volitelného menu boxu…)
Tweet - zápis na sociální síti twitter, pokud ještě nevíte, že existuje (ani nemusíte, neboť tato síť je něco jako psaní esemesek na internet)
URL adresa - každá věc na internetu (každý obrázek, každá stránka, každý článek...) má svou vlastní jedinečnou URL adresu, podle které danou věc můžete najít, URL adresa je vždy napsaná v horním okně vyhledávače (třeba ve tvaru http://pepa.blog.cz/ nebo www.google.cz) a jejím ukládáním si ve vyhledávači můžete vytvářet záložky nebo na blogu jejím předáváním do textu rozcestníky…
---------------------------------------------------------------------------------------------


A tímto ohlašuji něco jako - a právě mi došly nápady. Jakékoli připomínky, tipy na něco, co chybí... cokoli je vítáno a na otázky se budu snažit odpovídat (zapněte si tu novou fci odpovědí na koment ^^). A nuže OLA, doufám, že začátečníkům i pokročilejším pomohlo a sejdeme se tu u dalšího mého sáhodlouhého vyprávění…
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Aktuální články

Reklama