Jak tvořit akce/actions a proč vlastně?

13. července 2013 v 17:30 | MAKY.OREL |  Návody
Jestli trpíte tím, že ať děláte co děláte, neumíte fotit takové fotky jako na internetu, s úsměvem vám řeknu toto - To ani nejde. Opravdu se nedá vyfotit kytka, která bude modrá, i když v reálu je červená. Pokud byste tohoto chtěli docílit "ručně" asi byste se nadřeli, pokud by to vůbec šlo. Asi by to znamenalo zoufalé shánění filtrů, které stejně z poloviny nepasují na váš objektiv nebo vůbec k fotoaparátu. Bohužel nebo díky bohu se na internetu rozvinula zvláštní působivě vyhlížející mánie barevného manipulování. A jestli ji chcete následovat, je na čase naučit se používat některý z výdobytků moderní doby. Nechte se tedy provést malou školičkou začátečníků pro Akce v Adobe photoshop…



Souhrný název "akce" (actions) spojuje mnoho mnoho druhů šikovných malých souborů pro program Adobe photoshop (či verzi light-room), jejichž úkol je jediný - obarvit fotku tak, aby cvičené oko nikdy neuvěřilo, že tohle se nedá vyfotit, a každý laik na to skočil jak ryba po návnadě. Akce ale mění nejen barevný akcent fotky - to je vlastně spíš sekundární záležitost. Původně vycházejí z klasických úprav "ručních", které vzešly ve známost s nástupem moderní technologie a přesunu fotografů z temné komory k rozsvícené obrazovce. Takovéhle úpravy (jejichž podstata je přejata z minulosti) zahrnují kontrasty, projasňování, ztmavení, retuše, odstraňování přepalů a jiná jednoduchá základní udělátka. Barvy byly ale výzvou a připomeňme si období kolorování černobílých fotografií dnes stále hojně využívané na internetu pro tvoření tzv. kolorek. Blogy jsou toho plné, ale základ byl kdesi u stolu v kuchyni u pana fotografa.

Akce mají tu výhodu, že stejně jako kolorování kdysi dnes prodávají. Akce dává fotografii punc nereálna, kterého běžný uživatel fotoaparátu těžko dosáhne, proto pak působí jako luxusní zboží. Jejich trendy se odvíjejí od filmů a jiných televizních médií s návazností na kreativitu samotných tvůrců akcí - i barvy jsou totiž věc, která podléhá módě a to velice tvrdě. (Pokud byste se ptali, proč tomu tak je, odpověď vám může nabídnout pár dokumentů na čt2 - barvy, jak jsem zjistila, určují totiž speciálně školení odborníci, kteří pro danou firmu na zakázku vymyslí, jakou barvu budou zákazníci chtít v dalším roce a aniž by se jich pak někde dodatečně ptali, začne se v dané barvě produkovat celý sortiment zboží.)
Navíc nejsou jen nástrojem komerce, ale mnohdy skvělou berličkou pro zrychlení zdlouhavého postprocesu, tedy jinak řečeno úpravy fotografie. Já sice zastávám názor, že ke každé fotografii by se mělo přistupovat individuelně a skutečně se nedá použít jedna akce na všechno, ale pokud jste se vrátili z dovolené a máte na kartě přes tisíc fotek, všechny nějak postihlé neduhy počasí nebo čímkoli jiným, co je nemile kazí, pak je dost těžké jednu po druhé půlhodiny tříbit a vylepšovat. Navíc k podobně nepovedeným fotografiím se hodí podobné úpravy. A proto jsou akce skvělá věc, která vám, pokud si je vyrobíte s péčí s citem a vkusně, může velice pomoct.
Jsou nesmírně rychlé a stačí už pouze vybrat vhodnou akci k dané fotografii a nemusíte celou úpravu od píky vymýšlet, i když by třeba ve výsledku dopadla stejně jako jedna z těch, které jste již dělali. Mnohé fotografie, které stojí za úpravu, mají totiž skutečně velice obdobné parametry, o kterých si ještě níže povíme. A proto byť třeba nejste fanouškem jak úprav tak akcí, časem vás asi občas napadne, že fotka A a B by bývali byly docela fajn, nebýt těch mdlých barev, a proč zahazovat zajímavý snímek jen proto, že nevyšlo počasí?
Jak si ale akci udělat doma a ohromit svět? Já sama do téhle teorie pronikám pomalu a přiznávám, že správný způsob jak udělat akci, v ruce nemám. Je to jako učit se kreslit - začínáte od zpodobňování mistrů a postupně vytváříte to vlastní umění. Ale cesta je to dlouhá. Ačkoli se to někdy nezdá, ale kdo nemá ten správný cit a grif a nepřijde na to "co zmáčknout", tak se v tom jako já bude máchat třeba rok bez požadovaného výsledku.
Přesto pár grifů na začátek pro ty, kdož potřebují někde nastartovat, určitě mám. A já jsem proslulá svým "vařením z vody". Všecko si dělám sama a nikdo mě nic neučí. Asi proto, že po ruce nikoho nemám, protože jinak bych, věřte mi, brala všemi deseti nějakého učitele. Nuže co odkoukat, co udělat a zkrátka jak si fotku upravit tak, abych s ní zaplavil internet…


1) VÝBĚR FOTOGRAFIE
Ono je sice hezké, že barvičky dovedou fotku občas otočit o 180 stupňů k lepšímu, ale neplatí to vždy. I akce má své limity a z hnusné fotky krásnou neudělá. Proto je tedy velice důležité - a někdy se to nezdá - vybrat tu správnou fotografii. Já mám teorii, že každá fotka si zasluhuje individuální přístup. Nejde stáhnout si na netu jednu akci a flákat ji vesele na všechno, co vyfotíte. Individuální přístup k fotkám vám navíc umožňuje přemýšlet a vybrat přesně tu kombinaci efektů, které danou fotografii opravdu zlepší a ne jen upraví. Protože domněnka, že akce fotografie pouze zlepšují, je dost mylná. Někdy platí pravý opak. Bohužel to dovede být často a to právě necitlivým zacházením.

Nejdřív si projdu tedy to, co mám nafoceno a začnu přemýšlet. Moje zákony pro výběr fotografie jsou asi následující:
a. Chci jí upravit, takže asi není příliš dobrá, ale má něco do sebe a proto zaslouží si záchranu
b. Je dobrá, ale chce to jí něco dodat, aby víc prokoukla mezi ostatními, nebo chci zdůraznit nějaký motiv

Vhodná fotografie na úpravu má pak často následující parametry:
a. Mdlé barvy, často způsobené focením ve stínu, z dálky nebo za slabšího osvětlení (nikoli ve tmě)
b. Přepaly bílé barvy, které jsou příliš jasné a utlačují hlavní motiv
c. Nezajímavé kombinace barev (barevné květy a s nimi mdlá tráva - vhodný příklad je fotografování červených tulipánů, kdy listy jsou s modrým akcentem a květy sytě rudé)
d. Hlavní motiv nevyniká tak, jak by autor chtěl
e. Hlavně u architektury, oblečení a rostlin chybí zdůraznění jejich struktury

Tohle jsou pro mě asi nejčastější důvody, proč fotku vzít a něco s ní udělat. Všechny jsou velice běžné a stávají se denně a to nejen vám nebo mě ale všem, a proto mají někteří a hlavně ti mladí fotografové rádi experimentální léčbu těhle neduhů skrz barvičky a nějaké fikané nástroje v PS. Samosebou někdy fotografové používají i fotky, u kterých má člověk dojem, že úpravu nepotřebují. Je to otázka vkusu, ale fotograf obvykle ví, co dělá. Akce někdy působí velice rozdílně, když fotky zmenšíte - originály bez akcí se pak zdají stejně hezké jako ty s akcí, ale při zvětšení si můžete všimnout, že je to naopak, protože vyvstanou právě ty neduhy, které autor pomocí akcí skrýval, a v malém náhledu originálu nebyly vidět. Jindy je to naopak a to, že akce fotku značně zdeformuje a v jiném než malém náhledu se použít nedá. To je ale na autorovi, jak moc chce obětovat.


Ale co by ještě fotka měla mít, aby byla úplně perfektně vyfocená pro příští úpravy a výsledek měl zaručený úspěch? Třeba:

a. Květiny - v případě trav se ostrost zaměřuje na stébla, v případě ostatních rostlin na květy, fotografie mají nízkou hloubku ostrosti (pozadí silně rozostřené až do mlhy a popředí maximálně výrazné). Docílíme toho jednoduše použitím marko režimu nebo focením v leže. V tomto případě stojí objektiv fotoaparátu kolmo k zemi a ne rovnoběžně s ní (tedy klasické vidím kytku a ohnu se k ní - ŠPATNĚ!). Využít se dá opět makra nebo zazoomování a namačkávání spoušti - fotoaparát je nucen vybrat tu část okolí, kterou dokáže zaostřit při daném přiblížení, a vznikají zajímavé snímky částečné kryté stíny rozostřeného popředí. Hloubka ostrosti je směrována daleko před fotografa nebo někde do střední vzdálenosti, kde se vyrýsují existující předměty. Čímž se dají rostliny oddělit od popředí i pozadí v jakémsi středním pásmu, což je teď mimořádně modní.
Co doporučuju za druhy? Stačí projet internet děti - zvonky, růže, různé keře (výhoda většího množství květů a tím pádem hezčí pozadí), vřeš, gerbery, podzimní listí jasně vede, odkvetlé pampelišky a při citlivém zacházení pomněnky, sedmikrásky, orchideje, třešně (a jiné ovocné stromy) a mechy (ploníky, zkrutky a jiné s nějakými "chocholíky").


b. Serepetičky - lahvičky s glitry, knížky, deníčky, klíčky, mašličky, piksličky a hlavně ať je to skleněné nejlépe doplněné o nějaký hezký prvek jako květinku apod. To je jasný internetový hit pomalu klouzající do jakéhosi kýče (protože je to už téměř internetová rutina) ale stále dobrý a účinný lapač peněz, lidí a obdivu a já pochybuju, že všichni fotografové trpí tím, že oni fotí jen pro radost. Když totiž pár let fotíte pro radost a úplně bez jakékoli odezvy okolí, začne vás to docela upřímně nudit. Nuže máte-li doma něco malého a roztomilého a je celkem jedno o co jde, pak neváhejte a hurá někam na zahradu. Vybírejte i podle toho jak daná hračička reaguje s osvětlením - jaké hází odlesky, jestli hrozí přepaly a jak moc. Podle toho vybírejte denní dobu a místo. Obecně platí že…
c. Nejlepší je to na okně! - ano, okna, okna - to je úžasná věc. Lomí lehce světlo a zjemňují ho. Focení interiérů je za slunného dne pohádka. Pokud nemůžete nebo nechcete ven, pak jakýkoli motiv, ať už živý nebo umělý, můžete umístit k oknu nebo někde poblíž. Jde o to, jak moc hezká máte okna, protože jestli máte nové plasťáky, asi je vám jasné, že ty jejich rámy moc romantické nejsou a fotku by to kazilo. Takže u babičky v rozpadlé roubené chalupě máte pré! Nebo vybírejte historické budovy jako muzea, úřady, galerie atp.
d. Zvířata - kočka, pes, kočka, pes, kočko-pes… Kočky prostě jasně vedou a v závěsu za nimi jsou toulaví psi. To je prostě motiv s relativně dobrou dostupností a často s působivým výsledkem. Též geniální na úpravy jsou možná překvapivě hlodavci a to od morčat po veverky a křečky. Například křečci se pyšní sametově jemnou srstí, která má na světle velmi dobré vlastnosti. Další působivý jsou jeleni a pak také koně, ale jak říkám - to se musí umět. Pro dramatické úpravy je vhodným námětem celá škála šelem nebo plazů a jiného terarijního zvířectva na čtyřech nohách nebo úplně bez nich. I had je totiž celkem fotogenický tvor.


e. Glamour a lidičky - Lidé jsou dobrý námět, už proto že je někdy dost těžké je ukecat, aby se nechali vyfotit. Nejlepší je, když je navléknete jak do cirkusu, podle letošní mody, dámy a dívky do letních šatů z hedvábí a nebo do košil. Postavit někam mezi rostlinstvo nebo využít interiéry buď historické či na okraji zhroucení. Otázka je jen taková, jaký má být výsledný efekt. Víly asi nebudu fotit ve Vítkovických železárnách no… (ale kdo ví že?) Každopádně dobře využitelná je také přítomnost vodní plochy a případného mola. Stačí si projít internet a vybrat si, co vám se líbí a co přistane modelu. A nezapomeňte, že to musí být přirozené nebo naopak tak nepřirozené, aby to mělo něco do sebe. Žádné Barbie úsměvy, ale zasněné obličeje ;-)
f. Architektura - Historické části měst nebo opuštěná skladiště. Především však historická fotografie může být s akcí ještě historičtější. Můžete vyrazit na výlet do Prahy, ale stačí vám i Kutná hora nebo jakékoli místo s dostatečným počtem budov, aby bylo něco i v pozadí. Počasí pak může být klidně podmračené a nevlídné, protože akce vám s tím v závěru trochu pomůže. Dokonalým příkladem uplatnění akcí na architekturu byl můj návrat z Britských ostrovů. Kvůli nechutnému počasí bylo vše v mlze a bez barev a bylo nutné nějak zachraňovat. Při focení ulic a budov se nebojíme používat zoom pro detaily fasád, využíváme zajímavé kompozice a nefotíme jen "prostě barák". Představte si, že kreslíte obraz, že nefotíte, a domy zakomponujte do ulice nebo do krajiny. Soustřeďte se na celky nebo detaily, ale vybírat si jednotlivé domy od dvěří po střechu, které vmáčknete do záběru, je obvykle zbytečná ztráta uměleckého času.


BENG! Tak co máme hotovo? Nějaká vhodná oběť? Nezapomeňte na základ fotografie - kompozice, ostrost, velké rozlišení = kvalita. To je to první a poslední, co musí fotka mít. Ostrost vám zaručí dostatečně úměrná délka závěrky (čas) k osvětlení. Kompozice je velice důležitá, protože barvy budeme měnit, ale umístění motivu změníte pouze ořezem. Rozlišení vám pak umožní si vytisknout na zeď i vlastní plakát, pokud na něm nebudete šetřit. Pokud ano, zbývá vám spokojit se s vyvoláním do 10x15. Nu máme to a hurá na to!


2) OTVÍRÁM PHOTOSHOP
Mám Adobe Photoshop 7 a jako jedna z mála ho mám absolutně legálně. O tom, kde se v naší domácnosti vzal, nevím vůbec nic, ale je to dar od Boha! A to jsem ateista. Není to sice light-room ani nejnovější CS5, ale je to dobrý pomocník, co moc nezlobí. Vlastnit takový program, ale neznamená okamžitý úspěch - to znamená spoustu času stráveného učením se triků a tipů. Není to snadné řemeslo a já to vím sakra dobře. Nuže začíná boj - pokřižovat se a hurá na to!
Základní věc, kterou budeme po adobu chtít je zdůraznění ostrosti hlavního motivu (nástroj nalezneme ve filtrech - jmenuje se horní propust), umocnění kontrastu (křivky a úrovně), zjemnění pozadí (gaussovské rozostření) a potom ty barvy. Pro akce se nevyužívá ani tak úrovní, manipulací s kanály nebo selektivními barvami, ale spíš překrývání fotografie vrstvami barev a přechodů + světelné efekty. Když z tohohle vycházíte, pak už musíte najít jenom ten správný grif, aby to mělo grády. Protože základ je všude stejný…

A) BARVY
Takže to bude asi chtít nějaký dobrý nápad že? Jistě! Jelikož nám jde o barvy, chce to především velice "ženské myšlení" a zaměření se na správné barevné kombinace a jejich výsledky. Je jedno, jak moc budou netradiční - záleží na výsledku. I neobvyklé barvy vytváří působivou podívanou, pokud jsou citlivě použity a hlavně nejde jen o barvy samotné ale o jejich odstín! To už je potom panečku boj. V mém případě tedy docela drsný. Takže dřív než začnete vařit z vody, inspirujte se nějakými staženinami. Já si sehnala u známé Britky Lady Tori náhledy jejích před a poté u akcí, které si sama vyrábí. Myslím, že to už vám docela rozproudí mozkovny.

A když už jsme u toho, tak co jste si tak mohli povšimnout a co doporučit. Takzvané vintage akce neboli "staré a mírně sešlé" (ačkoli vintage je ve skutečnosti o něčem trochu jiném, ale v angličtině se tím naznačuje něco klasické, archivní apod.) jsou založené na oranžových a žlutých tonech ve výsledku vlastně zlaté a medové. Velice oblíbená a multifunkční barva, která nic nezkazí, je pak fialová a modrá od levandulové po ledovou. Potom vede vyblitá zelená a další pastelové tony hlavně z řad hnědé a pískové. Ty působí velice dobře, neboť pastelová barva je jemná a na rozdíl od plných tonů nedělá neplechu. Budete-li ze zásady používat tedy barvy pastelové, nic tím nemůžete zkazit (dokud nevyberete špatný odstín).
Nezapomínejte ani na řeč barev! Teplé tony tedy červená a její deriváty jsou láskyplné, romantické a příjemné pro lidské oko. Studené barvy jako již zmíněná fialová a modrá jsou barvy mystické, navozující nějakou snovou a fantaskní atmosféru. Populární je na fotkách rozjasňování bílé, což dodává jemnost a živost nebo možná spíš takovou zvláštní línou atmosféru čerstvého rána.


Nejen překrývání jednou barvou je ale dobrý nápad - využít se dají mnohem lépe barevné přechody a jedno jestli pruhové nebo kruhové. Prostě stačí dobrý nápad a vybrat si dobrou barvu. To, jestli ji budete nanášet po kouscích nebo zaplníte rovnoměrně celou plochu, o tom už nikdo nic neříkal. Vzpomeňte na zářivou kriminálku Miami a jejich modro-oranžové kombinace. Přechody mají i tu výhodu, že dají vyniknout víc barvám najednou. A samosebou nezapomeňte, že překrytí barvou není konečná záležitost. Vrstvy je poté dobré různé prohazovat, skrývat a odkrývat, abyste si prohlédli i jiné varianty dané práce. A pochopitelně u každé vrstvy nastavíme nějaký efekt (viz. okénko vrstvy a horní kolonka ve které pravděpodobně bude napsáno "normální" - rozkliknout a měnit) - což je spojeno se změnou krytí. Někdy musíte mít nastavené krytí na 100% jindy na 10%. A jestli to zní moc složitě pak já říkám, že je to celé jeden velký experiment, kterého se nemusíte bát. Přemýšlení dopředu může být v tomto případě výhodou, ale i náhoda je blbec a dovede vám s lecčím pomoci.

B) HORNÍ PROPUST
Horní propust je šílený filtr, který dovede přidat v malém náhledu a ubrat ve velkém. Je mi dobře známé, že všichni "úpraváři" ho mají velice rádi, ale když se na takto upravenou fotku podíváte v náhledu větším než nějaký 500x700 pixelů, přestanete chápat, proč se vám líbí. Horní propust má tu vlastnost, že vybírá malá bílá pole po okrajích motivu, která v lidském oku určují, jak moc je předmět ostrý a nechá je vystoupit. Čímž dává ten dojem, že je fotka krásně ostrá, i když to tak úplně nemusí být pravda a často opravdu není. Horní propust působí hůře na fotkách, které skutečně ostré nejsou, protože jim pomůže pouze k poloviční umělé ostrosti nikoli tomu zázračnému internetovému efektu. Fotky, které už sami o sobě mají dobrou hloubku ostrosti a jsou skutečně i ostré mají, ale tu výhodu, že stačí menší hodnota horního propustu a rychle prokouknou. Já za takovou hraniční hodnotu horního propustu považuju tak 7 bodů… Už i těch pět totiž dovede být moc. Ale je to na vás. Kolem 2.5 - až 3 se používá jako ideál.
Kdo se bude blbě ptát, proč si jako myslím, že ty skvělé fotky na netu by ve větším rozlišení vypadaly hnusně, toho odkážu na tohle: A proč jsou tedy všechny malé? Proč se vám asi líbí obrázečky na weheartit? Protože jsou malé, což spolehlivě zakryje všecky neduhy! Zkuste si schválně někde najít nějakou upravenou fotku ve větším rozlišení (pokud se vám zdá, že na ní bylo aplikováno umělé doostření, což poznáte celkem snadno) - hned poznáte, proč to říkám. Horní propust je prostě sviňa, ale když nemáte v zájmu dělat si z fotek plakáty na zeď - užívejte libovolně X)

C) HLOUBKA OSTROSTI
Zda-li vám chybí dokonalé mlžné pozadí, mám také jednoduchou vychytávku. Tou jsou efekty ve filtrech schované pod kolonkou rozostření. Velice příjemné je Gaussovské - vytváří skutečně ten správný mlžný efekt. Poté také v míře můžete využít chytré vyhlazení ale pozor - tento efekt je nutné aplikovat citlivě, neboť při vyšších hodnotách vypadá až příliš uměle.
Gaussovské rozostření se hodí i v případě, kdy pozadí rozostřené již je. Ne vždy totiž motiv jako květina apod. skutečně dostatečně vynikne. V tomhle případě stačí vzít fotografii a zkopírovat jí celou do nové vrstvy. Tam aplikujte Gaussovské rozostření a část, kterou chcete mít ostrou, z této vrstvy vymažte pomocí mnohoúhelníkového lasa s dostatečným prolnutím (třeba až maximum 250 bodů, ale jde o to, co je to za fotku), aby to vypadalo reálně. Objeví se ostrá vrstva ze spodu a pozadí zůstane - jak my Angličani říkáme - blur.

D) KŘIVKY A ÚROVNĚ (CURVES AND LEVELS)
Pokud vám bude závěrem nebo právě již počátkem práce něco chybět stačí klávesové zkratky CTRL+M a CTRL+L. Stačí tahat za zobáčky v případě úrovní a v případě křivek přidat na linku poklikem body za které budete tahat. To, co děláte, je hra s histogramem a je to velice dobrý způsob, jak upravit kontrast světlých a tmavých ploch zároveň i zvlášť. (Víc ohraní si s histogramem a jak o tom jak to funguje zde: http://www.fotoradce.cz/fenomen-jmenem-histogram-2-upravy-fotografii-clanekid795)

E) SELEKTIVNÍ BARVA
Krom toho, že je to jeden z těch způsobů jak fotku poněkud slušně poničit na kvalitě, je to také skvělý způsob, jak z ní vytvořit cosi, co ani vy sami nepoznáte. Opět jde jen o tahání za zobáčky u jednotlivých barevných kanálů. A jak to funguje? Každá barva má pod sebou ještě jednotlivé barevné kategorie a poté kontrast. Můžete tak díky tomu udělat ze všech červených polí na obrázku třeba fialovou nebo modrou a to pouze tak, že nějaký z barevných kanálů zvýšíte a jiný utlumíte. V rámci toho je dobré znát teorii doplňkových barev, http://www.blog.fotokoutek.cz/teorie-barvy. Je to dobrý způsob jak utlumovat malá ale výrazně barevná pole na fotkách, nebo naopak jak velká barevná pole ještě víc zvýraznit.
Pokud pak budete pracovat na kanálu šedém tedy barev neutrálních, můžete zase fotku zajímavým způsobem zkontrastnit. Je to kreativní, někdo to používá víc, někdo míň… Ale jak říkám - největší závadou je šum na fotkách při vyšších hodnotách selektivních barev. Tedy čím víc tlačíte na pilu, tím víc je to vidět. Na druhou stranu, pokud nebudete fotku vystavovat velkoplošně, může vám to být jedno, a úpravy obecně často fotky pokřivují.



3) TVOŘÍME VLASTNÍ AKCI
Akci si můžete vytvořit dvěma způsoby - jako skutečnou akci ve formátu .ATN nebo jako soubor formátu .PSD (tedy formát souborů pro photoshop). Rozdíl? Takže ATN akce jsou takové, jaké obsahují mnoho různých kroků a je nutné je aplikovat na každou fotku přes položku okna - akce. PSD jsou takové soubory, kam stačí danou fotku vložit a zase uložit. Je to vlastně rozpracovaný soubor, kde se nachází ilustrační obrázek překrytý několika barevnými vrstvami, které tvoří akci. Pak stačí tedy obrázek ilustrační zaměnit za váš. Skutečné akce, kam se dá ale zahrnout úplně jakýkoli krok v rámci photoshopu (nejen barevné překrytí) jsou ale ATN a já vás naučím, jak je dělat.

ATN akce si můžete libovolně stáhnout a sám photoshop jich pár do začátku obsahuje. Pokud akce stáhnete, pak si otevřete tento počítač - program files - adobe photoshop - presets - photoshop actions a vložíte ATN soubor. Poté když váš PS otevřete a otevřete přes horní lištu - okna - akce - tak tam dané nové akce najdete ve složkách. Složku vždy otevřete - klikněte na vybranou akci (v balíčcích jich bývá více) - ta zmodrá (nebo se zvýrazní, mám adobe 7, berte na mě ohledy…) - a dole na liště okna s akcemi najdete pár čudlíčků (kostka, kolečko, šipka, složka, poznámkový papírek, koš) - kliknete na šipku ("Play" - ale jmenuje se to spustit výběr) a akce se aplikuje na fotku. Hotovo a jak si to vytvořit?


Nuže připravte si soubor, který bude vypadat následovně - jedna vrstva označená jako pozadí a v ní nějaký snímek (pokud akce budete vyrábět na velkých snímcích dobře pro vás!). Takže si prostě otevřete první velkoformátovou fotku, co najdete a hlavně budete chtít upravit. Než akci nahrajete, je dobré vědět, co budete dělat, protože pokud budete na slepo fotku upravovat, nejspíš vykonáte třeba stovku možná víc kroků. Pokud byste takovou akci nahráli, tak poté její aplikace zabere třeba i několik minut. Takže si nejprve vyzkoušejte, co budete s fotkou dělat a jednotlivé kroky si klidně zapisujte od bloku v pc nebo na papír. Pokud se ukáže, že je to úprava dobrá, pak stačí fotku uložit v .psd formátu, abyste ji mohli posléze otevřít, kdybyste na nějaký krok zapomněli. Pak ji otevřít znovu (pouze danou fotku - jedna vrstva=pozadí víc nic) a aplikovat jednotlivé kroky znovu podle návodu.

Takže máme připravenou fotku, máme připravený nápad nebo už celý návod na jednotlivé kroky akce (a ty jsou úplně čistě na vás). Nic s fotkou nedělejte, jen ji mějte otevřenou - nahoře v liště dejte okna - akce - podívejte se na ikonky dole na liště v okně a klikněte na ikonu složky. Vytvoří se nová složka s akcemi a teď klepněte dole na ikonu poznámkového papírku a už se vás to ptá, jestli chcete novou akci a jestli má program nahrávat. Nemusíte se bát, nenahrává to čas ale pouze kroky, které provedete, takže se s tím můžete babrat třeba hodinu. Teď proveďte vše potřebné - překrytí vrstvami, kontrast, křivky,… cokoli. A máte-li hotovo, pak klepněte opět dole v okně akce na kostičku ("Zastavit") a beng… máte novou akci.
U jednou již vytvořené akce můžete také v případě, že jste něco zapomněli klepnout na ikonu kolečka ("Nahrávat" - jako na magneťáku…) a opět frčí záznam a vy můžete do akce něco přidat. Stejně tak se dají jednotlivé kroky z akce mazat (klik na daný krok v akci - ikona koše), ale to dělejte velice opatrně, abyste nezrušili něco, co by narušilo úplně celou akci! Je zajímavé, že na rozdíl od brushů akce z photoshopu nezmizí, ani pokud je neuložíte, ale jestli je chcete třeba někomu poslat, pak stačí klepnout na akci (složku) - nahoře v okně je vpravo dvojšipka a uložit akce.

Můžete si tak vytvářet celé tématické série pro různé příležitosti, které pak stačí na fotku aplikovat bez předchozího vytváření. Je skutečně velice výhodné mít vlastnoručně vyrobeno pár univerzálních pěkných akcí a občas je prohodit, sem tam přidat na fotky… Budete mít dobrý pocit, budete se držet autorského zákona a vyždímáte z nudných fotek něco navíc (viz fotky z mé dovolenky ve Velké Británii - bez mých akcí by se půlka nedala zveřejnit).


4) MIMO ADOBE PHOTOSHOP ANEB…
Jde to i v Gimpu nebo jiných programech. Například právě bezplatný Gimp umožňuje stejnou editaci jako photoshop a tím myslím, že má vrstvy a těm můžete měnit režim. Takže stejně jako se tvoří PSD akce, si můžete vytvořit totéž v Gimpu. Na soubory ATN ale můžete zapomenout, Gimp až tak složité operace nenabízí. Sám adobe photoshop má ale také několik svých verzí a pak hlavně ta jménem light-room je přímo postavená na úpravu fotografií. Základní úpravy však provedete v jakémkoli programu, ať už Zoner nebo i v on-line PIXLR. Žádný ale, pokud vím, neumožní vytvoření skutečné čistokrevné akce, která se dá uložit.



ZÁVĚREM JEN...
Akce nejsou protizákonné a najdou své využití i v reálném světě a tak není třeba je odsuzovat, i když to hodně svádí a občas no - kdo by si nezanadával, že? Zvlášť když se někdo chlubí fotkou, která by bez rastourování ve photoshopu skončila v koši. Ale přeci jen. Hledáte-li pěknou fotku do interiéru a barevné tóy nesedí k nábytku, sáhněte po akci. Jestli potřebujete profilovku na facebook, ale levný foťák v mobilu vás zdradí, dejte tomu alespoň šnaci skrz hezké barvy. Akce tedy jistě nejsou jen takový malý oficiální podvod, ale místy i milý pomocník v nouzi.
Co zmíním na závěr - snad jen že je to trošku smutné, že si se vším musíme pomáhat. Ne všechno jde, ale jak říkám, když to nejde, vymysli to jinak. A pokud si dovedete poradit i s původně obyčejnou foktou, jste pořádní frajeři. Ovšem i bez photoshopu můžete dělat nádherné fotky - to vám nikdo neupře ;-) Jde jen o to, co si vyberete a jakou cestou budete chtít jít. Lady Tori neuveřejní jedinou fotku bez úpravy. Někdo zas nezveřejní jedinou fotku s úpravou. Je to o tom, co chci být a čím chci jít a hlavně kam dojít. Takže dělejte to, co se vám líbí, a nechte se inspirovat světem kolem vás, nechte se učit a vyberte si poté přesně to, co vám nejvíce sedí, a doveďte to k dokonalosti. To je rada na závěr…


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A ti zvědaví si ještě můžou prohlédnout skromný výběr náhledů akcí od Lady Tori aneb jak to vypadá, když se tím začnete taky tak trochu živit.







 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ~ Darllet.blog.cz (Foto-grafický blog) ~ ~ Darllet.blog.cz (Foto-grafický blog) ~ | E-mail | Web | 7. ledna 2014 v 18:46 | Reagovat

Musím říct, klobouk dolu. Parádně napsaný článek. Celkem jsem se i něco přiučila. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama